Dykning vid svenska västkusten

.

Svenska västkusten, 3/9-13/9-2014

Eftersom våra internetmöjligheter ofta är ganska dåliga när vi är ute i fält har det inte varit alltför mycket aktivitet på min blogg på sistone...

... men nu, slutligen kommer lite bilder från vår nuvarande tid vid den underbara svenska västkusten! :-)



.
Först och främst vill jag tacka för all feedback vi fått i samband med TV-premiären av vår film! Så mycket respons gör mig riktigt riktigt glad !! :-)) Stort tack till Er alla :-)


.
Att vara ute i den svenska skärgården under september månad är helt underbart. Hittills har vi haft ljuvligt sensommarväder och vattentemperaturen håller sig fortsatt runt 16-17 ° C.

Det känns som om hela det Bohusländska landskapet tar en välförtjänt vila efter en intensiv högsommar. Visserligen finns det fortfarande några båtar kvar vid kusten, men de blir allt färre för var vecka som går och vi har öarna nästan helt för oss själva.

Västkusten förvandlas till en mycket tyst och rogivande plats...





.
Vi besöker olika platser vid den norra delen av svenska västkusten. Med vår segelbåt som bas har vi både hem och dykcenter med oss varthän vi än är och vi kan ta den tid vi behöver för att utforska olika platser och undervattensmiljöer.






I samarbete med Sveriges Television, arbetar vi nu på ett filmprojekt om marina skyddsområden.

Vi har dokumenterat de olika insatser som görs för att skydda undervattenslivet i både Medelhavet och Azorerna, och nu fortsätter vi vårt arbete hemma i våra svenska vatten...



.

Vilka insatser görs egentligen för att skydda undervattenslivet i våra skandinaviska vatten?





.
Vi har nyligen dykt på en plats som har varit skyddat i över 20 år. Redan innan vi är redo för första dyket är kustbevakningen på plats för att kontrollera oss. Inget fiske är tillåtet här, men som dykare/filmare är vi välkomna och får snabbt grönt ljus att hoppa i vattnet.

Det gör mig väldigt glad att se att området är såpass bra övervakat då skyddade platser verkligen behöver någon som kontrollerar att allt går rätt till...



.
Så, vad fick vi se under ytan då??

Med otroligt dålig sikt, så dålig att jag till och med har svårigheter att se Armin, som simmar bara en meter ifrån mig, har jag inga stora förhoppningar på att hitta särskilt mycket under dyket...

... men ack så fel jag har!! :-)







.
Aldrig någonsin har jag sett så många humrar på ett och samma dyk!!

Här finns hummer i olika storlekar och av alla karaktärer, allt från de blyga försiktiga typerna till de mer defensiva personligheterna...

De flesta av dem är dock väldigt nyfikna och kommer gärna allt närmare min domport... :-)






.
Skydd av marina områden ger definitivt resultat!

Denna plats är bara ett exempel på vilken betydelsefull inverkan bra skydd av ett område har på dess invånare. Vi har dykt på många ställen, både på skyddade platser och på områden där det får fiskas fritt fram... och ja, det är en enorm skillnad!!

Idag är mindre än 1 procent av världens hav skyddade mot fiske... Om vi ​​vill behålla ett levande hav måste vi skydda betydligt mer av det.



.
Jag blir så otroligt fascinerad av mina nya nyfikna uv-vänner. De är verkligen enormt stora personligheter och jag önskar att jag kunde spendera mycket mer tid nere på djupet tillsammans med dem...

Nära en timmes dyk och det är tid att komma sig tillbaks till ytan och vårt flytande "dykcenter" igen.





.
Oavsett om jag är utrustad med torrdräkt och dykutrustning eller våtdräkt och fridykningsfenor, så tar det ofta emot att komma sig upp på det torra igen... Om än det kan bli kallt så fullkomligt njuter jag av min tillvaro i min favoritmiljö :-)







.
Fler dyk väntar oss framöver. Dyk med syfte att dokumentera och sprida intresse för den fantastiska, men samtidigt så sårbara värld som döljer sig under ytan...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar