Drömlika Antarktis

.

Antarktiska halvön, Antarktis 8-28/12-2015

Here we go!! Ett inlägg fullproppat med nya, fräscha bilder från vårt senaste Antarktiska äventyr med Waterproof Expeditions :-)

Bara för att nå startpunkten, varifrån expeditionen till Antarktis egentligen börjar, är ett äventyr i sig. Nästan tre dagars flygning behövs innan jag slutligen når den sydligaste byn i världen, Puerto Williams. 

För att komma till denna lilla chilenska fiskeby, har jag flugit över större delar av Chile. Till min stora glädje har jag haft fönster plats större delen av flygrutten, vilket i sin tur föder min växande hunger att en dag besöka dessa massiva bergsområden jag nu ser från ovan.




 
När jag slutligen är framme i Puerto Williams finner jag mig själv snart ombord på Polar Pioneer. Jag är nu tillbaks på fartyget där jag senast i  i februari/mars 2015 tillbringade tre intensiva och underbara veckor.





.
Som sist gång, är jag här för att spendera dryga tre veckor som snorkelguide i Antarktis.

Väl ombord på Polar Pioneer, tar det inte lång tid innan vi beger oss ut på det blå för att börja vår färd över Drakpassagen.



Resenärerna ombord på Polar Pioneer består av en härlig rysk besättning (22), fantastisk personal (12) från Aurora Expeditions  (vilket är kryssningsföretaget som driver fartyget) , mig från Waterproof Expeditions, och naturligtvis ett underbara gäng med äventyrliga gäster (50)! (Antalet ombord varierar något för varje tur.)

Efter två rullande dagar till havs, anländer vi slutligen den Antarktiska halvön. Här välkomnas vi av mängder av snö, is och pingviner...







.
Följande bilder i detta inlägg är alla i slumpvis ordning, tagna under våra tre veckor tillbringade i Antarktis 8-28 i December 2015 :-)







Att resa till Antarktis tillsammans med Waterproof Expeditions och Aurora Expeditions betyder inte bara att vara omgiven av hisnande naturupplevelser 24 timmar om dygnet. Ombord på fartyget lär man känna så många nya underbara vänner! :-D



















.
Ju längre söderut vi kommer, desto mer is vi ser...









.
Så härligt det är att se dom lyckliga snorkelgästerna njuta av Antarktis uppfriskande vatten! Med torrdräkt och varma underställ fungerar det fint att tillbringa gott om tid under ytan om än vattnet når nån minusgrad!


















.
På zodiac-tur upptäcker vi en sjöleopard som tycks sova gott och riktigt djupt på ett mindre isberg. En uppskattad möjlighet för fotograferna ombord och likaså en underbar upplevelse för både kajakteamet och våra zodiac kryssare :-)





.
Vädret varierar mycket i Antarktis. Den här gången tycks vi ha vädergudarna på vår sida då vi får många underbara dagar med stark sol och ingen vind. När man ser det mäktiga snölandskapet spegla sig i vattnet känns det som om det hela måste vara en dröm snarare än verklighet. Troligtvis blir det många nyp för dom flesta av oss för att kolla om det hela verkligen kan vara sant...

Och ja det är det!! Vi befinner oss i ett drömlikt Antarktis, på riktigt!






.
När den vita kontinenten visar upp sig i varm midsommarsol ser vi detta som ett perfekt tillfälle för att agera modell på isbergen! ;-)








.
Också en perfekt dag för Polar Plunge :-) !





Omgivningarna och det vilda livet fortsätter att imponera...





.
Den supersöta Adélie pingvinen...





.
Den charmiga Hakremspingvinen...





En "pingvin-väg" och häckande Åsnepingviner med Polar Pioneer i bakgrunden...






.
Den vackra Åsnepingvinen...




Unga elefantsälar vilar vid Elephant Point...





.
Vackra varierande omgivningar, färger och former...





.
Sommar är lika med grillning också ombord på Polar Pioneer! :-)








.
Tid och rum flyger verkligen när man upplever häftiga äventyr med härliga människor! Tusen tack mina vänner, för en fantastisk tid tillsammans med er alla i sagoland!







.
Från det iskalla vattnet i Antarktis, är jag nu i full gång med att förbereda inför fler kalla havsäventyr med  Waterproof Expeditions. Det är dags att hälsa på mina kära gigantiska vänner igen, tid att säga hej till späckhuggarna och knölvalarna i Nordnorge! :-)

Är du intresserad av att åka till Antarktis, Norge eller någon annan spännande destination?

Kanske bli med mig till Galapgagos redan nu i mars 2016 ..? :-)

För frågor, och/eller mer information om dessa turer, vänligen kontakta: info@waterproof-expeditions.com
eller besök: www.waterproof-expeditions.com

Hoppas vi ses snart!! :-)

/Birgitta






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar