Stunder Utan Omtagningsknapp

 .

Havstensfjorden, Svenska Västkusten 1/8-2017

Redan under mitt första paddelbräd-äventyr, i Nya Kaledoniens mangrover tillbaks i 2013, kände jag snabbt hur aktiviteten snabbt skulle utvecklas till ännu ett härligt beroende ;-)

SUP (Stand Up Paddling) är inte bara en rolig sport, det är också ett rogivande och tyst sätt att transportera sig själv på.



När jag ger mig ut med brädan "stannar" tiden. Normalt ingår ingen klocka eller mobil i min packning.

Ute på vattnet vill jag helst vara helt här och nu...




.
Med min ständigt växande nyfikenhet för livet som döljer sig under brädan, är dock både mask och snorkel en självklarhet i packningen då de ger möjligheten att utforska än mer av kusten!
 


.
Vem säger att man måste gå djupt för att träffa på charmiga karaktärer under ytan?




.
För det nyfikna ögat finns det gott om liv och skönhet att observera strax under vattenlinjen :-)






.
Det är inte bara i tropiska vatten man kan finna koralldjur medan man snorklar. Även här, i de mycket kallare skandinaviska vattnen, finns det olika slags anemoner som lever i grunda vatten. En av dem är ålgräsanemonen Sagartiogeton viduatus, som mycket riktigt ofta lever på ålgräs. Nedanstående bilder är tagna på ca 2 meters djup.





Ålgräsängarna har en unik ekologisk roll i svenska vatten. De är viktiga livsmiljöer för ett stort antal marina djur och växter och fungerar som barnkammare för många arter.

Tyvärr är ålgräsängarna idag en globalt hotad biotop, som har minskat snabbt de senaste 50 åren. I Bohuslän har
ålgräsängarnas utbredning minskat med 60 procent sedan 1980-talet...




.
Förutom övergödning och överfiske hotas ålgräsängarna av exploatering i form av utfyllnader i hamnar, bryggor, muddringar etc.



.
Som så ofta när jag är ute i det vilda, befinner jag mig nu omgiven av den mest trollbindande konsten. Det är naturens egen, ständigt föränderliga konst!

Här är inget ögonblick detsamma. Vind, vågor, ljus, strömmar och objektens rörelser, är några av de många förändringarna under dagen.

Scenariot jag upplever nu är unikt och har ingen omtagningsknapp.







.
Det är sannerligen spännande att resa och utforska avlägsna platser, men för att uppskatta den varierande och fängslande skönhet naturen omger oss med behöver vi inte bege oss långt.





.
Också när jag går för ett litet snabbt dopp, tar jag gärna med mask och snorkel för att inte missa något spännande där under...



.
När jag ger mig ut, på promenad, springtur eller för att "bara vara", föredrar jag att inte ta med hörlurar eller musik då mitt favoritljud är av det rogivande naturliga slaget.

Det kan vara allt från träd som rör sig i vinden, regn som plaskar ner i leran eller på brädan, fåglar som ivrigt sjunger i busken...



Från mark till himmel, tycker jag om att ge tid för att titta närmare på de många intressanta små liv som lever och trivs på marknivå...



.
... och att titta upp på himlen som alltid finns där, ofta med varierande mönster, färgkombinationer och fantasifyllda kompositioner. Jag tröttnar aldrig på att observera vad som sker där uppe!



.
Att kunna uppskatta vardagens skönhet känns viktigt för mig. Stora eller små, de många detaljerna som det dagliga livet innehåller skapar värdefulla stunder som aldrig kommer att se ut eller vara desamma.

Stoppa upp, andas, lyssna, se och känn. Oavsett vad som tar vår uppmärksamhet, försök att ge tid och uppskattning till just nuet :-)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar