Vår nya filmexpedition är i startgroparna!

.
Ett spännande dyk- och segeläventyr genom tre unika hav.

Kalendern visar redan maj månad, de doftande körsbärsblommorna blommar för fullt och vi förbereder ivrigt och förväntansfullt vårt kommande filmäventyr.


Efter fyra års dykning och filmning i våra Skandinaviska vatten, huvudsakligen för projekten ”Hajar i Mörker & Kyla” och ”Koraller i Mörker & Kyla”, är det nu dags att återigen få uppleva en längre dyk- och segelexpedition...


I början av juni 2011 startar vi vårt äventyr hemma vid den svenska västkusten. Härifrån börjar vi vår långa segling som först ska ta oss till dom brittiska öarna. Framme vid Irlands västkust tar vi sedan en sydvästlig kompasskurs. Om allt går väl och vädergudarna är med oss, är vi ca 10 dagar eller 1200 sjömil senare vid den vackert gröna vulkanögruppen Azorerna...


Hela fem år har gått sedan jag senast besökte denna underbara oas. Azorerna ligger utsatt beläget, nästintill mitt i Atlanten, och består av nio öar, varav Saó Miguel är den största. Jag glädjer mig, likt ett litet barn, att återigen få simma runt i Azorernas oändligt blå vatten. Kanske kommer jag här att åter få möta den nyfikna kaskelot som, för sex år sedan, gav mig starka minnen för livet...

(Lite mer att se och läsa om mina fantastiska valmöten finner Du här.)



Efter vårt stopp vid Azorerna fortsätter vår planerade segling, 700 sjömil österut, till Lissabon och Gibraltar. Här, i Medelhavet, blir det återigen full fokus på dykning och filmning. Medelhavet har sedan länge varit ett populärt turistmål, men hur påverkar detta livet under ytan?



Vår segling fortsätter genom Medelhavet och Suez kanalen för att slutligen komma fram till Röda havet. Vid dykning i Röda havet slutar man aldrig att förvånas. Här finns allt i alla möjliga färger, former och storlekar...
När vi väl har kommit oss fram till vår slutdestination väntar åter många timmar, dagar, ja flertalet veckor av dykning och filmning för att få det material vi vill ha.




Med andra ord och mer kortfattat så är vårt kommande projekt en äventyrlig seglats som ska ta oss genom tre unika hav. Vad vi kommer att se och uppleva under vår färd är det ingen som kan förutsäga, men erfarenheter från tidigare expeditioner säger mig att det väntar mycket spännande, troligen mycket mer än vad jag ens, i mina vildaste drömmar, kan drömma om...




Äventyret är en samproduktion mellan Crystal Water Film Production AB och Sveriges Television AB (SVT).



Fotnot: Bilderna i detta inlägg är arkivbilder tagna från tidigare dykäventyr. Under vår kommande segling kommer jag att, i största möjliga mån, uppdatera bloggen med nya bilder och beskrivningar om var vi är och hur allt går. Då internet ofta kan vara en bristvara (speciellt vid många dagar ute till havs) kan det dock ta en stund mellan inläggen, men jag ska göra mitt bästa att hålla Er alla informerade! ;)


//Birgitta



Vår planerade dykexpedition för 2011 (klicka på kartan för större bild).


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar