Bland sköldpaddor och vågor...

.
Marsa Mubarak, Egypten, 15/1-2012

N25°30.753´
E034°39.117´

Seglad distans: 6819 sjömil

Här kommer en liten hälsning från en mindre bukt söder om Port Ghalib, där vi ligger för svaj med vår segelbåt...


På land viner vinden och luften känns kall, men under ytan är det den totala motsatsen. Här är det både varmt, behagligt och rofyllt... Med andra ord är valet inte svårt var jag helst vill tillbringa tiden...



Väl under vågskvalpet är man långt ifrån ensam. Oavsett vilket håll jag tittar åt ser jag nyfikna ögon som beskådar mig. Det är inte bara korallreven som bjuder på rikt djurliv, utan artrikedomen på sandbotten är även den enormt talrik.

I denna lilla vik, som vi befinner oss i nu, är undervattensvärlden ett paradis för bl.a. sköldpaddor...




... ja, inte bara ett paradis för sköldpaddor, utan för mig också!!! ;)

Med fenor, mask och snorkel, plus kameran i hand, är jag redo att tillbringa hela dagen tillsammans med dessa fridfulla varelser...




Sköldpaddorna tillbringar dagen med att äta sjögräs och visar sig inte vara det minsta störda av mitt sällskap.




Någon gång i halvtimmen simmar sköldpaddorna upp till ytan för att andas och därefter återvänder de tillbaks till botten för att fortsätta sin eviga måltid.

Och medan djuren äter är vi i full koncentration att föreviga det hela på både foto och film...





Eftersom jag snorklar behöver jag inte tänka på luftförbrukning och kan därmed tillbringa många, många timmar tillsammans med mina nya vänner... :)












.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar