Fyr i Salta Vågor

.

Chania, Kreta, Grekland, 11/11-2012

Regn, vind och kallt...

... vintern närmar sig nu även Medelhavstrakter!




Kallt och kallt... nåväl allt är relativt! ;)

Betydligt kallare och gråare än det varit på länge är det iallafall...





... men när jag säger grått menar jag det inte negativt, utan tvärtom!

Grått  landskap och mörka hotfulla moln bidrar till ett dramatiskt sceneri och är något som jag alltid fascineras av...





... och även en dag som denna är gamla hamnen i Chania en färgglad, målerisk plats.





Jag är medveten om att jag tidigare publicerat många bilder på Chanias fyr och i detta inlägg blir det desto fler, men som trogen granne har denna fyr blivit speciell för mig.



 
Med sitt välkomnande sken i nattens mörker förblir hon mycket viktig för sjöfolkets navigering. Dagstid är hon välbesökt av turister som njuter solen och utsikten samtidigt som dom nyfiket kan beskåda fyren på närmare håll. När det börjar bli dags för kväll blir hon Chanias skönhet där hon stilla står och speglar sig i solnedgången.

Nu, när regnet piskar, vinden är kall och bitande och vågorna blir hotfullt större tycker jag att fyren är vackrare än någonsin förr. Visserligen ensam, men otroligt stark och mäktig...





Sjön blir allt grövre och vinden tilltar... En given signal för fotografering!!

Inte planlägger jag att ta mig ett bad, men havets makter vill något annat...
, med andra ord blir både jag och kameran totalt översköljda av en stor våg som bryter över piren!

Salt, blöt och något kall står jag där i regnet och tittar ut mot den gråa horisonten. Sakta känner jag hur ett leende börjar växa på mina läppar... 


-Vad jag älskar havet!!! :)











.

1 kommentar: