"Mermaid of the Sea"

.
Slussen, Orust, Sverige, 4/12-2012

Att komma sig under ytan är som att komma sig till en annan värld...

Ja, Ni har säkert hört denna fras tidigare, men faktum är att det är sant! Jag kan inte säga att denna "tysta värld" alltid är så tyst, vågornas dova muller hörs även under ytan och flertalet havsinnevånare förgyller ofta tillvaron med både sitt språk och sin närvaro.

För mig är det inte enbart spännande möten med marina arter som lockar mig under vågskvalpet. Så fort jag bryter vattenytan och kommer mig ner i fiskarnas värld "försvinner" världen ovanför och den fria viktlösa känslan tar över. Undervattensvistelsen blir meditation för både kropp och själ.

Havet och dess innevånare lever dock under ständigt hot av människans växande ekonomiska intressen. Bara 0,5% av världens hav är idag skyddade och mindre än 1 promille är stängt för fiske... Detta kan jämföras med att cirka 12% av världens landareal är skyddad.
Haven behöver både vår uppmärksamhet och ett betydligt starkare skydd. Kom ihåg att Du och Din röst gör skillnad!!


 


Denna fantastiska värld full av mystik och förundran. Att dyka med tuber ger möjligheten att stanna längre tid på större djup, medan fridykning ger fördelen att vara snabbare och rörligare i vattnet och därmed hinna upptäcka en större yta.

Ta 2 minuter och följ med mig under ytan, denna gång utan dyktuber och i sökandet efter den mytomspunna sjöjungfrun... ;)

Filmmaterial från 2012 ©Crystal Water Film Production AB.

YouTube-länk som öppnas i nytt fönster: "Mermaid of the Sea"


.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar