Magiskt vackert vid vår svenska västkust

.

Jordfall, Gullmarsfjorden, Sverige 1/5-2014

N58.19.766´
E11.34.234´

"-Finns det något intressant att se under ytan vid våra svenska kuster?? Koraller och färgglada ting finns väl mest på mer tropiska plaster?"

En vanlig fråga som ständigt svävar i luften... en fråga jag alltid är lika glad att svara på! :-)




.
Jag är på plats på den svenska västkusten! Efter mycket resande och flängande till både långväga destinationer, som kortare turer inom Europa, känns det riktigt exotiskt att få uppleva en svensk vår, vilket börjar bli många år sedan sist.

Det är inte bara det underbara vårvädret ovan ytan som känns exotiskt, utan även att komma sig under de kalla och mörka vågorna...

Trots att jag den senaste tiden har tillbringat flertalet månader bland tropiska korallrev så blir jag åter totalt förtrollad av undervatten-skönheterna som troget välkomnar mig tillbaks till svenska hemmavatten igen.

Visst finns det mycket fantastiskt att se där nere i mörkret! :-)




.
Cylinderrosorna (Pachycerianthus multiplicatus) är en av mina många favoriter.

Detta vackra solitära koralldjur lever i rör på mjukbottnar. Med sina långa svepande tentakler fångar den sin föda som består av plankton och andra små vattenlevande organismer.






.
Att dyka över lerbotten och plötsligt se hur dessa majestätiska koralldjur sakta tonar fram i mörkret känns lika magiskt varje gång.

Gyttjebottnar är totalt fulla med liv... Bara tanken på hur mycket det destruktiva trålningsfisket förstör när dom banar sin väg i jakt på sin fångst gör mig oerhört ledsen.

Det är inte enbart kräftan som slutligen hamnar på tallriken som fått offra sitt liv, utan ett helt undervattenslandskap som förstörts...





.
Lyriskt som ett litet barn blir jag, där jag omgiven av cylinderrosor svävar runt i min kalla omgivning. Som så ofta, önskar jag nu att jag kunde stoppa tiden för att kunna spendera många timmar nere på djupet!

När man trivs som bäst springer dock också tiden iväg och motvilligt måste jag därmed snart simma mot ytan...

Men, men snart befinner jag mig där igen, omgiven av undervattensvärldens skönheter! :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar