Stå på vattnet

 .

Orust, Sverige 15/6-2016

Har du provat på Stand Up Paddle (SUP)?

Det var under min vistelse i Nya Kaledonien, i början av 2014, när jag för första gången provade på denna roliga och meditativa vattenaktivitet. Även om jag först var lite skeptisk om hur kul det egentligen skulle vara att helt enkelt "bara" stå och paddla på en bräda, blev jag verkligen såld redan efter min första dag!
Detta resulterade i att jag därefter tillbringade många timmar nästan varje dag på SUP:en, i mangrovskogen och ute i lagunen. Ett minst sagt härligt sätt att upptäcka mer av denna vackra Stilla havs ö!

Nästan ett år senare var jag åter tillbaks på en SUP igen. Den här gången i Lavanono i södra Madagaskar, där jag också fick prova på att surfa några mindre surfvågor med brädan, något jag gärna tränar mer på nästa gång tillfälle dyker upp :-)






.
Efter dessa två intensiva paddelperioder, har jag länge lekt med tanken på att skaffa en SUP för att kunna spendera lite bräd-tid också hemma i skandinaviska vatten...

Så nu i juni 2016, är jag äntligen tillbaks med paddel i hand och ståendes på en SUP igen, denna gång på plats vid svenska västkusten!





Eller... står jag verkligen upp..?




.
Ahh, hur som helst ;-) Låt mig presentera min nya äventyrs-kamrat "The White Dolphin", som är en Tur-SUP utformad för fitness paddling, plattvatten paddling och havspaddling :-)
 


.
SUP-paddling är ett härligt sätt att tillbringa tid på vattnet. Det ger samma avslappnade och meditativa känsla som kajakpaddling, men i stället för att sitta ner, står du upp!

Ingen motor eller föroreningar, endast balans och lite muskler... ;-)





.
Vare sig du är ute på lugnt, platt vatten, i vågor eller vind, så är det lätt att ha kul på en SUP! Inte heller är du tvungen att stå upp eller surfa, en stand up paddle bräda erbjuder massor av kul både för lek som mer avslappnade aktiviteter :-)

Kanske SUP yoga skulle vara något att prova på?






.
Denna vattenaktivitet har blivit mycket populär, och det har jag all förståelse för. Det är minst sagt ett roligt och enkelt sätt att tillbringa många timmar ute på vattnet, i naturen. Ett intresse att dela med vänner, som ger både styrka, motion och förbättrar balansen. En aktivitet jag varmt rekommenderar till alla som vill prova!

Frisk luft och många leenden ingår garanterat i paketet ;-)





I fall om att jag kan jag vara svår att nå, eller inte finns att hitta, vet du nu varför... Vi är ute på äventyr någonstans på fjorden, "The White Dolphin" och jag! :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar