Sydnorge

.

Skudeneshavn, Södra Norge 15/9-16

Det känns nästan som om vi har haft fyra årstider under vår senaste vecka, som med vind och segel har tagit oss från svenska västkusten till sydvästra delen av Norge.




.
Ett par nätter har spenderats för ankare på olika platser vid Norges sydligaste del. Här finner vi mysiga ankarvikar med trollsk känsla om än civilisation inte är så långt borta...





.
Från grå, kalla och regniga dagar, till blå himmel och betydligt varmare vindar :-)








.
Efter ett stopp i Tananger, är vi nu i Skudeneshavn på Karmøy, vid den sydvästra delen av Norge. Eftersom denna mysiga hamn erbjuder fritt wifi kan jag nu uppdatera min blogg lite :-)



.
Det är faktiskt här, i Skudeneshavn och Syre, som jag mötte min allra första delfin 21 år sedan. Jag var då 11 år gammal och detta möte med den 4 meter långa flasknosdelfinen "Flipper" gjorde stort intryck på den lilla flickan jag då var. Inte ens det 4 °C kalla vattnet kunde stoppa mig från att tillbringa fyra timmar med min nya vän!

Även om "Flipper" försvann från området redan för många år sedan, känns det härligt att vara tillbaka i Skudeneshavn som är fyllt med så många underbara minnen.





.
Vår tur norrut fortsätter redan tidigt imorgon och vi kommer sannolikt att vara i området kring Bergen om ett par dagar.




Med nuvarande 25 °C i luften känns det verkligen som om sommaren har återvänt, perfekta förhållanden för vår kommande tid till sjöss!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar