Morgonleende över Atlanten

.


Teneriffa, Kanarieöarna April 2018

Idag gav hon mig ett leende. För varje träff vi har gör hon så på ett annorlunda sätt, men alltid på sitt speciella och mycket unika vis.




.
Den tidiga morgonen förändras snabbt när hennes värmande kontakt ger både hav, himmel och berg intensiva färger och inspirerande ljus. Varje gång med ännu en säregen stil.






.
Jag är åter till det blå vattnet och de storslagna horisonter jag beundrar så mycket, till havet som merparten av mina kommande månader kommer att spenderas. Jag är tillbaka till fantastiska Atlanten.






.
Några veckor spenderas nu på Teneriffa, en speciell ö med stor variation, omgiven av det salta blå och ett ständigt imponerande marint liv av varierande storlek och form.







.
Från de stora mängder med val som navigerar i vattnet kring ön, till det mycket mindre kust- och land-baserade livet.

Medan jag, på avstånd,  observerar en större grupp lekfulla flasknosdelfiner, känner jag plötsligt att det inte bara är jag som observerar, utan att jag också är observerad...
Därmed får den vackra, blåfärgade ödlan min uppmärksamhet där han tittar på mig från sin sandfärgade sten.

Även under vattnet är temat vackert och blått då den första varelsen jag där möter är en flygknot, en bottenlevande fisk som normalt går på sex ben. När denna fisk vill få mer fart glider den över sandbotten med hjälp av sina färgstarka, vingliknande bröstfenor.





.
Sådana korta, men söta möten förgyller vardagen. Varje ögonblick är fylld med så många detaljer av alla dess slag, som alla bidrar till att göra denna dag speciell på sitt eget exklusiva sätt.

Medan vår nya film "Norges Vintervalar" är klar för TV-premiär och filmfestivaler, är vi nu samtidigt på väg att starta ett nytt filmprojekt som inkluderar Atlanten och delfinernas intressanta liv.

Samtidigt som nya havsäventyr gror, fortsätter jag att uppskatta de många små dagliga detaljerna som ständigt omger oss. Titta upp på den stora bilden, snigla ner på det lilla livet, blicka över horisonten, observerar ljuset som ständigt förändras... Beundra, bli inspirerad :-)






.
Nästa morgon ler hon till mig igen med sin fängslande ståtlighet...
och jag ler tillbaka, känner hur hennes lekfulla strålar långsamt värmer upp både sten och vatten.

Medan mina ögon återspeglar hennes tilltagande ljus är jag mycket tacksam för ännu en unik och värdefull dag i mitt liv!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar