Nordsjön

.

Inverness, Skottland, 11/6-2011

N 57°29.134´
W 004°14.961´

Seglad distans: 579 sjömil

Nordsjön bjuder ständigt på överraskningar!

Från total stiltje och värmande solsken bygger sig plötsligt mörka moln upp vid horisonten. Vindstyrkan ökar kraftigt och regnet öser ner samtidigt som åskan gör sig påmind med sitt dova muller. Med andra ord har vi ännu en gång haft en variationsrik segling över Nordsjön, men oavsett väder och vind så har humöret alltid varit på topp!



Söndagen den 5 juni 2011 startar vi vårt kommande år till havs. Klockan visar 07.35 och det sista vi ser av hemmahamnen Slussen, på Orust, är våra underbara grannar som, trots det tidiga klockslaget, kärvänligt vinkar av oss vid bryggan. Solen värmer gott och stämningen ombord är på sitt bästa. Vi är alla förväntansfulla inför vår kommande seglats.



Sista stopp innan Nordsjön blir på Bohus Malmön. Här blir vi bjudna på en lyxig avskedslunch på marinan och efter att vatten- och dieseltankar fyllts upp är vi glada och mätta redo för att sätta kurs mot Skottland. Solen bränner lätt på näsan när vinden fyller seglen och får båten i bra fart genom vattnet. Vilken suverän start på ett underbart äventyr!


Båtens besättning är på tre personer och vi delar upp vakterna i tretimmars pass som gäller dygnet runt. När övrig besättning sover och jag ensam har min vakt, har jag gott om tid att, i takt med vågorna, försvinna i mina tankar. Jag funderar över varför havet och den oändliga horisonten ger mig en så obeskrivligt stor frihetskänsla. Jag sitter ju praktiskt taget fast (med livlinor) i en 14 meters lång båt, mitt på ett hav, utan möjligheter att komma mig därifrån. Trots detta växer nu enbart känslan av enorm lycka och frihet, segling är underbart!




Som tidigare nämnt får vi rik variation på väder och vind under vår segling över Nordsjön och detta gör det desto mer spännande, här finns aldrig något förutsagt!



Djurliv är alltid lika trevligt att möta ute på havet. Denna gång vi får bl.a. besök av tumlare, stormfåglar, havssulor och även en liten flyttfågel som tacksamt vilar sig en stund på vår båt!

Onsdagen den 8 juni startar mitt morgonpass klockan 04.00. Nattens mörker börjar nu redan så sakteliga ge vika för morgonens ljus. Jag är fortsatt lite sömnig när jag sätter mig bakom styret, men tröttheten varar inte länge då jag plötsligt ser flertalet fenor komma surfande med farlig fart genom vattnet, alla med rak kurs direkt mot vår båt. Det blåser på bra och segelbåten har fin fart genom vattnet, men inte hindrar detta den stora delfinflocken att surfa med oss på vågorna! Mina nya kompisar är av arten vitnosdelfin och ger mig en fin start på morgonen. Lekfullt hoppar dom runt båten, surfar på fartvågorna och simmar under, runt och bredvid båten. En fantastiskt morgon helt enkelt!



Land i sikte! Tidig på morgonen torsdagen den 9 juni tonar Skottlands ostkust fram vid horisonten. Lunnefåglar, tordmule, sillgrisslor, gråsälar och flasknosdelfiner välkomnar oss med sin nyfikenhet. Överfarten från Orust till Skottlands ostkust har därmed tagit fyra dagar, därefter återstår ett dygn innan vi är inne i Kaledoniska kanalen och kan påbörja vår slussning genom Skottland.



I skrivande stund befinner jag mig i Inverness i Skottland. Nu väntar några dagars slussning genom den Kaledoniska kanalen innan vi når västkusten för att därifrån sedan sätta kursen mot Irlands västkust.


Att förverkliga sina drömmar är bland det bästa som finns och att jag nu befinner mig i mina drömmars äventyr känns fortfarande overkligt och svårt att förstå. Det är helt enkelt för bra för att vara sant!


"Life is not measured by the number of breaths we takes, but by the number of moments that take our breath away."
(Author Unknown)




.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar