Azorerna - Portimao

.

Portimao, Portugal, 4/8-2011

N37°07.206´
W008° 31.672´

Seglad distans: 3372 sjömil

Efter tre underbara veckor på Azorerna lämnar vi, den 27 juli, Ponta Delgadas hamn för att sätta kursen mot Portugals fastland. Nästa mål är därmed att fortsätta vårt film- och dykäventyr genom Medelhavet, men innan dess har vi 800 sjömil blå Atlanthorisont som väntar innan vi kan börja plocka fram dykutrustningen på nytt.


Den ihärdiga nordostvinden ger oss en något guppig start från Azorerna och efter att ha lämnat läsidan av Sao Miguel är bidevinden ett faktum.



Vindarnas makter har stort inflytande på seglarens vardag. Att med hjälp av segelduk och stadgar kunna nyttja dessa enorma krafter naturen framkallar är ett otroligt härligt och frigivande sätt att färdas på. Med vind i seglen och bra fart genom vattnet blir det snabbt trevliga stunder ombord.





Det är inte bara besättningen ombord på båten som uppskattar fartygets framfart genom vattnet. Under vår färd österut får vi flertalet glädjande stunder tillsammans med stora flockar delfiner. Det är en ren fröjd för ögat att beskåda hur dessa smidiga akrobater lekande lätt tar sig fram i vågorna...





Havet, med sina enorma skepnader och variationer, kommer alltid att fascinera mig. Från att ena dagen vara det mest ogästvänliga man kan tänka sig kan det blå trumpt förvandlas till det rakt motsatta.

Vad jag är lite extra glad för den senaste tiden är att jag inte har plågats av min annars ständiga sjösjuka. Peppar, peppar, men faktum är att jag nu varit sjösjukefri i över 2000 sjömil. Här tas inga piller eller dylikt, utan jag står fast vid att det är trägen som vinner... Visserligen väntar säkert fler sjösjukerundor framöver, men istället för att tänka på detta är jag glad och tacksam för var stund utan detta tillstånd. Livet känns så mycket lättare och trevligare när man inte är sjösjuk! :)

Denna gång har vi överlag stadig nord/nordostvind som ger båten en tillfredställande segelvind, men tidvis får vi även stilla stunder då tillället snabbt tas ti ll akt för uppfriskande bad i det oändligt klarblå vattnet.

Överlycklig för att äntligen befinna mig i fiskarnas element håller jag med Sebastian i ”Den lilla Sjöljungfrun” samtidigt som jag nynnar på hans kloka ord -”Vi har det gott här. Vattnet är vått här. Havet är djupt!”






Långt ut på ”den blå pannkakan”, utan det minsta land i sikte, får även himlen en allt större betydelse. Himlavalvet bjuder återkommande på nya färgkombinationer och när skymningen närmar sig är alla lika förväntansfulla inför kvällens stundande toner.




Onsdagen den 3 augusti närmar vi oss slutligen Portimao vid Portugals sydkust. Överfarten från den gröna ögruppen Azorerna har tagit en vecka och Algarves betydligt torrare landskap visar tydligt upp en annan bild av Portugals varierande natur.



Väl framme vid Portugals sydkust har vi nu inte många sjömil kvar innan Medelhavets undervattensvärld väntar oss. Detta inspirerande liv ute till havs ger mig ständigt n ya tankar och idéer och jag sprudlar av iver att fortsätta mitt äventyr! :)



"Man cannot discover new oceans unless he has the courage to lose sight of the shore."
~ André Gide






.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar