Öken, Hav och Kontraster

.

Hurghada, Egypten, 29/2-2012

N27°13.550´
E033°50.504´

Seglad distans: 7094 sjömil

Efter flertalet veckor och månader till havs är det dags att komma oss upp på torra land...



... och med torra land menar jag mycket riktigt torra land, med andra ord tur till öken, berg och sand. Undervattensfilmare på filmuppdrag i öknen låter dock kanske lite malplacerat... ;)





Oavsett om vi befinner oss i vårt rätta element eller ej så är vår vistelse i det torra en härlig upplevelse. Solen steker, svetten rinner och för vart steg som tas kommer de massiva ökenbergen allt närmare.






Efter en härlig och varm ökentur känns det dock skönt att vara tillbaks bland sälta, vatten och vågsvalp...



Borta bra, men hemma bäst sägs det, och jag är som vanligt ivrig att komma mig i mitt rätta element igen... ;)



Trots den tunga dykutrustning, kameror och lampor känns vistelsen under ytan svävande och frigivande.

Den ovan ytan stekande solen lyser upp undervattensomgivningen och samtidigt som jag svävar omkring i det blå kan jag inte sluta fascineras över vilka stora kontraster det är mellan det torra ökenlandskapet och världen strax under vågorna.




Dom mäktiga gorgoniorna breder ut sig och blir ett givet och tacksamt filmmotiv.




Under ytan känner jag mig aldrig ensam, här finns det ständigt någon som iakttar en. Somliga håller sig gärna i sina gömslen, medan andra snabbt blir nyfikna på sitt nya sällskap...






Vart dyk ger nya upplevelser och möten. Det spelar ingen roll om det är litet eller stort, det är alltid lika intressant att för en stund studera de olika beteenden de många olika arterna och individerna har.





Fantasifulla färger och former gäller inte bara bland fiskarna. Oberoende på åt vilket håll jag tittar, så finns här ständigt något att förundras över och fästa blicken på.




Men som vanligt, nackdelen med att vara under ytan är att det är tidbegränsat och 90 minuters dyktid går alltför fort när man stortrivs i undervattensvärlden.




Väl tillbaks vid ytan har solen redan försvunnit bakom ökenbergen.
De vackra färgerna på både himmel och hav förgyller stämningen och gör mig extra glad, livet ovan vattenlinjen är då allt bra färgrikt det också! :)




Efter givande dykning väntas sköljning av dykutrustning och kameror. Den höga salthalten tär på utrustningen, men dock inte på humöret och snart är vi redo att komma oss i plurret igen. Vem vet vad som väntar oss där nere denna gång...




"Up on the shore they work all day
Out in the sun they slave away
While we devotin'
Full time to floatin'
Under the sea"

... ;)











.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar