Den Praktfulla Drakfisken

.

Rhodos, Grekland, 11/4-2012

Tillbakablickar från våra senaste dykningar i Röda havet...

Tre månader i Egypten ger oss bra möjligheter till givande dykning och intressanta möten med många av undervattenvärldens vidunderliga skapningar.

I detta inlägg vill jag dela med mig av lite bilder från några av mina många möten med den ståtliga drakfisken. Denna vackra varelse som får mig att tänka på en smyckad indian redo för dans...




Drakfisken är inte bara en stilig krabat, utan är ofta även nyfiken och kommer gärna nära för att titta närmare på både dykare och kamerautrustning...

Detta till min egna stora förtjusning! :)






Denna, "havets indian", är dock inte ofarlig då den har taggar med starkt gift och är därav en av dom kändaste giftiga fiskarna.






Se, men inte röra...
... vilket jag tycker borde vara en självklar respekt att visa mot allt vilt liv som inte är van vid mänsklig kontakt.





Under vår tid i Röda havet fick jag många "hotspots", som jag gärna gjorde flertalet dyk på. En av dessa, ett koralltorn som till synes även var en "hotspot" för drakfiskarna själva, blev en given plats att spendera flertalet timmar på...

En liten oas, med mycket liv, på relativt grunt vatten, resulterar lätt till många dyk, lång bottentid och flertalet bilder rikare!! :)
















.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar