Kendec - "The Two Palm Tree Island"

.

Slussen, Sverige 17/3-2013

Tiden går allt bra fort när man trivs med tillvaron. Det känns som om det var igår jag förväntansfullt startade min långa flygresa från Sverige till Nya Kaledonien. Nu, 1,5 månader senare, och många upplevelser rikare, är jag tillbaks på nordliga breddgrader igen.

Min vistelse i Södra Stilla Havet har varit helt fantastisk!! I detta inlägg vill jag dela med mig av lite bilder från en mycket speciell plats, närmare bestämt...

 -Kendec - "The Two Palm Tree Island"




Redan från långt avstånd ser jag hur öns två kokospalmer vajar i den varma sjöbrisen...

Kendec är en liten öde ö vid Nya Kaledoniens nordvästkust och med hjälp av en liten båt, väl fylld med diverse campingutrustning, kommer vi ivrigt allt närmre vår exotiska destination.


.
På plats ger dom varma sanddynerna en härlig känsla under fötterna.

Båten ankras vid öns läsida och det är dags att bygga läger, leta drivved och göra sig hemmastadd.


.
Bara tanken att jag ska tillbringa en veckas tid på denna underbara ö gör mig minst sagt lycklig och jag känner snabbt att jag kommer att trivas gott i mitt nya hem.

Härliga tider väntar!! :)





.
Solen steker och vinden är varm, ja då är det bra att man befinner sig på en liten ö omgiven av inbjudande vågor...



.
När lägerplatsen slutligen är organiserad, och drivveden till den senare lägerelden funnen, återstår bara en sak...

Vattenaktiviteter!! Och det är väl så efterlängtat... :)




.
Ivrig att också få lära känna min omgivning under ytan lämnar jag vind och vågor för en stund...

Upptäcktsfärd under vågskvalpet är alltid lika spännande! :)




Under ytan får jag åter nyfiket sällskap... 

Så långt har den vitfenade revhajen (Triaenodon obesus) varit den vanligaste synen vid mina senaste hajmöten och så visar det sig bli även här.






.
Vad gör man då under en veckas tid på en mycket liten öde ö i Södra Stilla Havet?

Närmaste granne förblir dom två kokospalmerna, några kaktusar och mängder av sjöfågel. I övrigt är det vatten, vatten och åter vatten som omringar öns krabbfyllda sanddyner...



.
Hmm... ja..., som vanligt spenderar jag gärna timvis i vattnet så frågan om var man högst sannolikt finner mig är nog inte så svår att lista ut...! ;)



Lycklig över min tillvaro blir var dag i Korallhavet ett givande och oförglömligt äventyr!

.... :) ....

 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar