Pelagiska möten i Medelhavet

.
 Estartit, Spanien 19/7-2013

N42°02.855´
E03°12.125´

Ett liv ombord på vår båt innebär ofta också ett liv på resande fot. För att komma från den ena dykdestinationen till den andra, spenderar vi mycket tid till havs och passar då samtidigt på att leta efter pelgiskt djurliv.



.
Vid bra väderförhållanden är pelagiska hav absolut en av mina stora favoriter. Utan land i sikte är vi totalt omgivna av oändliga horisonter och under oss har vi kilometervis djupt vatten.

Vilken underbar känsla att fritt simma fram i denna blå pelagiska omgivning i hopp om att snart få sällskap av något spännande...






.
Hur mycket djurliv vi ser när vi är ute till havs varierar väldigt, men då våra planerade segelrutter är anpassade till havets djupkurvor ökar våra chanser att hitta pelagiskt liv väsentligt.

Delfinsällskap är alltid lika välkommet och glädjande! Det är en underbar syn att se hur energiskt dessa lekfulla djur följer båtens framfart. Det är oftast farten på fartyget som gör delfinerna intresserade av oss då dom oftast snabbt tappar intresset om vi saktar ner farten.







.
Dom senaste veckorna har vi även haft många möten med betydligt större djur... Sillval!! :)



Sillvalen kan bli över 25 meter lång och är därmed världens näst största djur, bara blåvalen kan bli större. Den är en bardval och lever på djurplankton, krill och små fiskar. 



 Vår nya kompis kommer allt närmare båten och är snart alldeles bredvid oss...




.
Dags att ta med kameran ner i vattnet! Valen beter sig lugnt och rör sig sakta, men det som ser stilla ut vid ytan, märker man snart är raka motsatsen väl under vågskvalpet!

Varje minsta lilla rörelse från den stora valen ger en hastighet en fridykare aldrig kan hänga med på. Kommer valen att vara samarbetsvillig nog för att kunna få den på film även under vattnet?





.
Ur det oändligt blå vattnet ser jag något ofantligt stort närma sig...

Wow, mycket riktigt är det sillvalen! Trots allt var den lite väl nyfiken för att inte kolla upp vad det verkligen var som nyligen hoppat in i vattnet. Detta till min stora förtjusning där jag nu öga mot öga befinner mig i den pelagiskt blå omgivningen tillsammans med världens näst största skapning...





.
Jag känner hur lyckoruset sprider sig i hela kroppen. Möten som detta, är en anledning till varför jag ständigt fascineras av det pelagiska. Det kan ta många dagar utan att man ser det minsta ute på det öppna havet, men när det väl sker är det värt allt sökande och tålmodighet.





.
Under vår senaste seglats från Frankrike över till Spanien såg inte mindre än 15 sillvalar på bara en eftermiddag/kväll!





.
Några valar verkar vara på ständigt resande fot, medans andra låter sig komma närmare...

Vilket otroligt måleriskt scenario att tillbringa dagljusets sista minuter tillsammans med vår närgångna vän. Ett bättre slut på dagen kan jag knappast föreställa mig! :)







2 kommentarer:

  1. Helt fantastisk bildserie Birgitta! Jag fastnade speciellt för bild 2 och 18.

    Bästa fotohälsningar, Fredrik

    SvaraRadera
  2. Tack Fredrik! :) Planerar förresten att komma till Nord-Norge senare i höst...
    Glada hälsningar från mig!
    /Birgitta

    SvaraRadera