Korsika

.

Korsika, Frankrike 1/7-2013

N42°21.071´
E08°35.908´

För snart två år sedan, under vår seglats till Röda havet, gjorde vi en kort visit på Korsika. Detta första möte med platsen gjorde att jag redan då såg framemot att åter få besöka denna vackra natur med sina höga berg direkt omgivna av det klarblå Medelhavsvattnet.




.
När vi anländer ligger korna längs stränderna och låter sig inte störas det minsta av varken badgäster eller en  nyfiken fotograf...

Så underbart det känns att vara tillbaks igen!! :)






.
Äntligen får jag möjlighet att ta mig en längre tur och det tar därmed inte lång stund innan jag ivrigt styr kursen upp mot bergstopparna.

Efter långa perioder med endast segelmasten som högsta klätterbara höjd känns det otroligt befriande att få springa av sig lite och komma upp på betydligt högre höjder igen... :)





.
Ju högre jag kommer desto mer energi finns kvar... Den envisa bergsgeten inom mig är tillbaks igen och jag njuter till fullo av tillvaron.

Oavsett hur mycket jag än älskar att befinna mig ute på havet och under vågskvalpet, så är jag alltid lika glad att även få komma mig upp bland bergens högre höjder.






.
Men det är inte bara bergen som lockar till aktivitet på Korsika... utan vi är främst här för filmningen och dykningens skull...

Därmed görs utrustningen klar och med hjälp av Zodiacen tar vi oss fram till våra utvalda dykplatser...




.
Hmm, vad kommer vi att få se under ytan denna gång...?






.
Väl nere på djupet tar det inte långs stund innan vi får ett minst sagt färgglatt välkomnande... :)






Bergsväggen är täckt av vackra gorgonior och är hem och tillflyktsort för flertalet arter...





Så mycket fint, vackert och spännande att fånga med kameran! :)




 Efter en givande tid på Korsika fortsätter turen vidare till Frankrikes kust...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar