Klädkod för kalla vatten

.

Trøndelag, Norge 16/3-2017

Att klä sig väl är viktigt. Nåväl, när jag säger det menar jag inte riktigt att hålla jämna steg med det senaste modet, eller att klä upp sig när man går ut på stan. Som du säkert redan vet så är jag varken stor på mode eller kläder i allmänhet, utan använder helst samma bekväma klädsel så länge de funkar och inte har alltför stora hål... ;-)




.
Vad jag menar med att klä sig väl är att vara rätt utrustad för de äventyr man är på väg att möta. Om man inte har lämpliga kläder ute på en expedition, kan den mest fantastiska upplevelsen istället bli ett utdraget lidande och till och med vara farligt.




.
Hur man klär sig för att hålla komforten uppe är dock väldigt individuellt, men vad som är säkert är att kalla vatten kräver någon form av isolation för att vi ska kunna njuta av den marina världen längre än bara ett snabbt dopp! Jag vet då jag har provat och bikini-dyket varade inte alltför länge i den 5 °C kalla fjorden ;-)




.
Jag får ofta frågan om vad jag har på mig när jag dyker och snorklar och vad jag rekommenderar för kalla vatten. Som sagt varierar behovet från person till person, men nedan är en liten beskrivning på min klädkod oavsett om jag dyker i Nordnorges fjordar, eller tillbringar tid bland de fantastiska isbergen i Antarktiska vatten :-)




.
För det mest klär jag mig i tre lager. Det första är en normalt tunnare underställ i antingen syntetiskt material eller merinoull.




.
Det andra skiktet är ett tjockare termounderställ. En mysig overall i komprimerbart fiber som är lika bekväm att ha på sig både före och efter, liksom under dyket :-)





.
Sist men inte minst, torrdräkten!

Antingen en skaldräkt, eller en i neopren, båda med sina för- och nackdelar. Skaldräkten känns mer flexibel och är lättare att torka, medan neoprendräkten är varmare på grund av dess extra isolation.




.
Utöver torrdräkten, har jag en 10mm huva och 7mm handskar i neopren. Voilà, vi är redo för att hoppa i plurret! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar