Sista dagarna bland fjordar och fjäll

.

Vanvikan, Trondheimsfjorden, Norge 23/3-2017

Njuter av mina (för tillfället) sista dagar bland djupa fjordar, mysiga skogar och underbara fjäll...






.
Med väder och vind till vår fördel anländer vi Trondheimsfjorden lite tidigare än väntat. Bra timing då en starkare kuling startar redan dagen efter vår ankomst och jag är glad att få några dagar extra på en plats jag trivs så gott på innan min resa fortsätter...







.
Trondheimsfjorden är en fjord där vi varit många gånger tidigare.

Detta är fjorden där världens grundaste kallvattenkorallrev man vet om ligger, vilket var anledningen till vår första filmexpedition hit för snart 10 år sedan.

Lophelia pertusa är en djuphavs- och revbyggande korallart, som normalt lever på djup mellan 100-1000 meter eller mer, men här i Trondheimsfjorden finns ett rev på cirka 40 meters djup.







.
Vi har också varit här för att filma kallvattenshajar, som den mytiska håkjärringen (Somniosus microcephalus).




.
Liksom andra djuphavslevande varelser, varav den söta sagolika havsmusen (Chimaera monstrosa) är en av dem :-)




.
En fantastisk plats för spännande undervattensäventyr med andra ord och för den naturälskande person jag är så stortrivs jag med den härliga kombinationen av att ha både fjord och fjäll nära till hands.






.
När nysnön prydligt börjar ge fjället ett härligt nytt vitt lager med puder utrustar jag mig ivrigt för lite äventyr bland fjälltopparna :-)

I sällskap med den stora tystnaden beger jag mig så ut för att dra nytta av den sista snön jag kommer att se på en stund...











.
Från de kalla, spännande fjordarna och snötäckta bergen i Norge, kommer jag nu snart att ta vingarna söderut till en ö i Atlanten.

Dags att säga hej då till den vita, krispiga snön, och istället säger hej till det salta, blå Atlantvattnet! :-)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar