Grönland -> Karibien -> Norge

.

Grönland & Karibien till Norge, Okt-Nov 2017

Luft, vatten, land och liv...

Ju mer hon låter mig uppleva och se, desto mer fascinerar hon mig. Jorden är verkligen en fantastisk och anmärkningsvärd planet!





.
Jag älskar kontraster, speciellt när dom upplevs i min favoritomgivning, ute i naturen. Under mina senaste två månader har kontrasterna varit både stora och många på olika sätt ...

De rika höstfärgerna förvandlas drastiskt till vit, krispig vinter.
Klara dagar, och norrskensfyllda nätter, slår plötsligt om till dygn med tjock, fuktig dimma...

Från Grönlands otroliga, vidstäckta och avlägsna ostkust...





.
... till en helt annan atmosfär bland de många fantastiska, gröna och frodiga öarna i Karibien.

Från en stor arktisk ö till en liten tropisk. Totala kontraster, men fortsatt två unika paradis på samma underbara planet!




.
Här, i Karibien, har den underbara ön Grenada varit mitt hem de senaste veckorna.

Blåsiga dagar med krabb sjö växlar till betydligt lugnare förhållanden. Det intensiva, tropiska regnet härskar fram tills att solen och värmen tar över. Detta tills det hela snart skiftar om igen ;-)








.
De många små fiskarna jag träffar på i det 28 °C varma vattnet påminner mig om att det inte blir en längre  vistelse bland dessa tropiska öar denna gång. Detta då ytterligare kontraster kallar...




.
I hopp om att sillen (följd av valarna) snart anländer Nordnorges majestätiska fjordar, är jag så påväg tillbaks till kallare breddgrader igen för att starta en ny säsong med vintervalarna.

Vintervalarnas migration beror helt på deras föda; sillen. Kommer den spektakulära valmigrationen att visa upp sig i fjordarna också i år?
I naturen finns inga garantier, men det bästa sättet att ta reda på och uppleva scenariot är att vara ute och leva äventyret.

Med det säger jag hej då till Karibiska havet. Dags att säga hej till den vackra norska kusten, där M/S Malmö blir mitt flytande hem dom närmaste 4 veckora då jag guidar för Waterproof Expeditions!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar