Flores - en ö i Azorerna

.

Flores, Azorerna, April/Maj 2019

Azorerna består av nio vulkaniska öar i Nordatlanten, varav Flores, tillsammans med ön Corvo, är de västra öarna i denna ö-grupp.




.
Detta är mitt första besök på denna gröna, väderbitna ö och jag känner att jag hittat ännu ett litet paradis att lägga till mina absoluta favoriter.

Vilken fantastisk plats att vara på!











.
Flores tillhör Portugal och Europa, men ligger på den nordamerikanska kontinentalplattan av den Mittatlantiska ryggen.

De senaste veckorna har spenderats på Flores västkust där vi utforskat området kring Faja Grande, en mysig liten by, med 200 invånare, som anses vara Europas västligaste bosättning.






.
Tack vare vår längre vistelse här får vi uppleva den stora vädervariation detta mycket utsatta område har att erbjuda.

Vind, vågor, regn, dimma, sol och blå himmel. Det här är verkligen en ö som styrs av naturens mäktiga makter och det är så jag älskar det!









.
Bilderna i detta blogginlägg är från våra vandringar i närheten av Faja Grande. Oavsett vilken riktning du går så finns det alltid något fantastiskt att utforska och bli fascinerad över.














.
Så tyst, rofyllt och fyllt med fantastisk, naturlig skönhet. Jag förälskar mig verkligen i denna underbara plats...

... definitivt en ö att återvända till! 💚







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar