Evakuering från Uruguay

.
Montevideo, Uruguay - Orust, Sverige, Mitten av April 2020

Efter 3 veckor på svaj, 10 sjömil utanför Montevideo i Uruguay, fick vi äntligen de goda nyheterna att en evakuering snart skulle ske...



Tack vare samarbetet mellan Aurora-teamet, den uruguayanska regeringen och olika internationella ambassader, organiserades flera chartrade plan för att säkert få oss alla hem.

96 australiensare och 16 kiwis var de första som evakuerades i Montevideo för att flygas hem, där 14 dagars karantän väntar dem.



Knappt en vecka efter att våra aussie- och kiwivänner blev evakuerade, var det så dags för resten av oss, 15 pax från olika nationaliteter i Europa, såväl som USA och Kanada, att äntligen stiga av fartyget.

Med buss poliseskorteras vi genom Montevideo till flygplatsen. Så fantastiskt att se lokalborna vara så engagerade i vår evakuering!



Det medicinska flygplanet tar oss, via Miami, tillbaka till Europa. Ett plan som är upprättat i riskzoner med uppdelade sektorer, där varje passagerare får en plats beroende på i sitt covid-19 testresultat.

Efter så lång tid ombord på ett virusinfekterat fartyg känner jag mig lyckligt lottad då samtliga av mina testresultat varit negativa, men oavsett testresultat är vi alla i god hälsa och på bästa humör :-)







.
Cirka 40 timmar efter att vi lämnat Montevideo landar jag äntligen på den svenska västkusten, där våren blomstrar som aldrig förr.

Ett varmt tack till Aurora Expeditions, den Uruguayanska regeringen och ambassaderna för allt hårt arbete med att hitta lösningar för att få oss alla hem. Och självklart mina allra största kramar (som jag inte har kunnat dela på väldigt länge nu!) till alla i det fantastiska expeditionsteamet. Trots omständigheterna och många osäkerheter ombord har ni alla behållit ett enastående lagarbete och gott humör!

Sorgliga nyheter nådde oss dock snart efter att vi alla landat våra destinationer. En av besättningsmedlemmarna, som varit inlagd på Montevideos sjukhus på grund av kritiska covid-19-symptom, har somnat in. Mina tankar går till familj och vänner. 💙






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar