Sommartid i Trøndelag ;-)

.

Hindrem, Nord-Trøndelag, Norge 2/4-2014

N63.34.307´
E10.25.140´

Vi tillbringar en vecka i Sogndal där vi dyker och filmar både på dagen och natten, därefter packas all utrustning i bilen och vi fortsätter turen vidare norrut.

On the road again... och nu på vår väg till välkända trakter... med andra ord är det dags att komma tillbaks till Trøndelag igen!!





.
Framme på Fosen i Nord-Trøndelag välkomnas vi av det mest underbara vårvädret. Trondheimsfjorden ligger totalt stilla, knappt en minsta krusning syns på vattnet, och den starka vårsolen värmer gott och sprider många leenden. Det känns riktigt härligt att vara tillbaks igen! :-)

Det har hunnit bli den sista helgen i mars och det är dags att ställa om klockan till sommartid, -ett ypperligt tillfälle att hälsa sommarhalvåret välkommen, tänker jag, och gör mig redo för ett dyk...




.
... mycket riktigt, i bikini...

... é man svenska i Norge så é man... ;-)





.
Jo, "litt" kallt är det allt att komma sig ner i det 6°C vattnet, men så friskt och härligt uppiggande!

Ett långt "fun-dive" blir det dock inte... ;)




.
... som dom flesta känner mig så är jag som jag är... och kan därmed inte låta bli i att hoppa in i vattnet en gång till... denna gång utan dykutrusning...

-Välkommen sommartid, jag ser med spänning framemot vad du har att erbjuda!




.
Nu har vi inte åkt hela vägen till Trøndelag för att göra kalla vårbad, utan vi är här för att filma djupvattenskorallrev. Här finns nämligen världens grundaste kända kallvattenskorallrev (!) av djuphavskorallarten Lophelia pertusa.

Med andra ord har det blivit djupa spännande dyk i Trondheimsfjorden för oss i den senaste tiden.

Mer om detta och fler UV-bilder från våra djupa och kalla dyk kommer snart...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar