Illes Medes

.
Estartit, Spanien 3/9-2011

N42°03.085´
E003°12.272´

Seglad distans: 4242 sjömil

Dom senaste dagarna har vi koncentrerat oss på spännande och upplevelserik dykning vid den lilla ögruppen Illes Medes (Medes öarna).


Illes Medes ligger i distriktet Catalonia,vid Spaniens ostkust och består av sju små öar och ett litet antal rev. Detta arkipelag erbjuder en fantastisk marin miljö och har sedan 1983 varit strikt skyddat som marint naturreservat.


Undervattensmiljön bjuder här på bl.a. dykning i de många undervattensgrottor som finns i området. Vistelsen i grottorna är inte bara spännande, här finns så mycket vackert att se i alla dess färger...






Detta skyddade område är hem och fristad för mängder av fisk, från de allra minsta till de riktigt stora bjässarna... Det är lätt att se och förstå hur mycket detta marina skydd har betytt och påverkat undervattenslivet här.




Vid Illes Medes är det totalt fiskeförbud, hit får varken yrkesfiskaren eller sportfiskaren ta sig för att fiska. Dykning på området får endast ske med särskilt tillstånd och då under reglerade former. Detta reservat är det största marina reservatet i Catalonia och en av dom viktigaste i Medelhavet.




På flertalet ställen är bergsväggarna fyllda av gorgonior i både vita, blåa, lila, gula och röda nyanser...




Jag känner mig plötsligt iaktagen och när jag sakta vänder mig om möts jag av en stadig blick. Det är en jättelik havsaborre som, till synes, fundersamt studerar mig. Denna gigantiska fisk skulle antagligen inte ha simmat kvar i dessa vatten idag om inte området varit så strängt skyddat. Nästan 30 års totalt fiskeförbud visar verkligen ett glädjande resultat.




Jag är otroligt glad över möjligheten att få komma hit och dyka på denna underbara plats och då samtidigt se vilken positiv inverkan det marina skyddet verkligen har på livet under vågorna.


Efter fina dagar vid Illes Medes är det dags att fortsätta seglingen österut till Frankrike och därefter Italien... Med andra ord är det nu bara att börja hissa seglen, känna den salta doften från havsbrisen och med spänning se vad som väntar näst...





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar