Korsika

.
Girolata, Korsika, Frankrike 13/9-2011

N42°20.886´
E008°36.918´

Seglad distans: 4551 sjömil

Efter att ha lämnat Frankrikes fastland styr vi kursen mot Korsika och tillbringar ett par fina dagar på öns vilda västkust.

När man är känd för att ha spring i benen och ivrig för att hoppa i plurret ville Korsika visa sig vara en perfekt plats i alla avseenden...


Det är tidig morgon och nattens mörker börjar så sakteliga ge vika för morgonsolens välkomnande strålar. Samtidigt som ljuset blir allt starkare tonar Korsikas mäktiga bergspartier fram. Vilken underbar syn! Jag känner med en gång att detta är en plats jag kommer att trivas på!



När båten är väl förankrad i den vackra naturhamnen är jag ivrig på att komma mig ut en morgontur bland bergs- och dalgångar. Det är varmt och solen gassar redan ordentligt, men inte stör detta mig när jag av total lycka näst intill flyger fram i den vackra naturen.





Allt högre upp i bergen beundras jag av de storslagna vyerna. Här sprider sig snabbt den härliga känslan av frihet.



Jag skulle lätt kunnat tillbringa hela dagen bland dessa fascinerande bergsområden, men då det kristallklara djupblå havet lockar med svalkande dykning är jag lika ivrig att komma mig ner till havsnivå igen...



Efter en minst sagt svettig bergsvandring känns det 27°C vattnet riktigt svalkande...


De mäktiga bergen fortsätter även under ytan att imponera med vackra syner.




Att börja dagen med höjdmeter i bergen, för att därefter ta sig ner på djupmeter i samma område är för mig det bästa sättet att utforska och lära känna miljön på. En dag som denna kan inte bli bättre helt enkelt...! :)



När vi kommer upp till ytan igen har det redan börjat skymma och fullmånen ler till mig med sitt stora leende.
Vad underbart livet känns när det finns så mycket att se och uppleva både över- som under ytan!




Härnäst väntar nu vidare segling längs Italiens kust... :)





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar