Tillbaks i Nya Kaledonien

 .

Pouembout, Nya Kaledonien, Södra Stilla Havet 17/12-2013

S21°07.990´
E164°55.174´

Då är jag tillbaks i Nya Kaledonien! :)

Nya Kaledonien (Nouvelle-Calédonie) är en ö-grupp i Melanesien, i sydvästra Stilla havet, och ligger cirka 1 200 kilometer öster om Australien och 1 500 kilometer nordväst om Nya Zeeland. Ögruppen är än så länge ett franskt territorium, men en folkomröstning om självständighet kommer att ske efter 2014.

Här är jag nu omgiven av gröna vidder, hemlighetsfulla berg och mängder av fritt springande hästar och kor...
 




.
Grusvägarna är långa och många och visar väg till de viltvuxna bergen, mangroveträsken eller det ack så inbjudande Stilla havet...





.
Nya Kaledonien består av huvudön "Grande Terre" och ett antal mindre öar. Runt huvudön ligger det 1500 kilometer långa "Nya Kalededoniens barriärrev", som är det näst största korallrevet i världen efter Stora barriärrevet.

Visst är det inte en hemlighet att jag lätt längtar ut till havs... ;)




.
Äntligen under ytan bland vackra koraller, färgglada fiskar och nyfikna hajar!

Mer bilder från mina närgångna undervattensvänner kommer snart i mitt nästa blogginlägg :)





.
Dagar som dessa önskar man helt enkelt att tiden kunde stå still... 

.... :) ....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar