Vitspetsig revhaj

.

Pouembout, Nya Kaledonien, Södra Stilla Havet 23/12-2013

S21°07.990´
E164°55.174´

Här kommer några bilder från min senaste snorkeltur vid korallrevet utanför Nya Kaldoniens nord-väst kust.

Bland mängder av fisk och koraller i alla dess former  är det alltid lika spännande när hajarna nyfiket börjar dyka upp.




.
Denna gång är det den vitspetsiga revhajen som blir mitt sällskap. Denna hajart är relativt liten och blir sällan längre än knappt 2 meter.

Den förekommer på korallrev och i laguner i de tropiska delarna av Indiska oceanen och Stilla havet och är en av de arterna som man ofta kan få se vid snorkling/dykning i dessa vatten.




.
Till skillnad från många andra gråhajsartade hajar måste inte den vitspetsade revhajen simma hela tiden för att kunna andas. Dom är vanligtvis nattaktiva djur och under dagarna ser jag dom ofta ligga på botten och vila i skydd av grottor och håligheter.




.
Vitspetsig revhaj, vitspetsig korallhaj eller vitfenad revhaj, på svenska visar sig denna haj ha många namn, men på engelska är det "whitetip reef shark" som gäller och på latin "Triaenodon obesus".

På grund av det okontrollerade fisket i tropikerna har antalet vitspetsade revhajar drastiskt minskat. På vissa platser på Stora barriärrevet har antalet minskat med hela 80 % under de senaste decennierna. Artens lättillgängliga habitat och långsamma reproduktion och tillväxt gör den mycket sårbar för överfiske.





.
Med dessa vackra djur i närheten känner jag mig aldrig ensam. Lika plötsligt som dom försvinner, lika plötsligt dyker dom upp igen! Nästan som om dom vill säga "-Hey Birgitta, vi är fortsatt här, bara måste patrullera vårt område lite grann..." :)

Dom gånger jag fridyker ner till botten för att stanna nere en stund visar sig vara dom bästa tillfällena för att få hajarna lite extra intresserade av mig och dom kommer då tätt inpå. Stunder av lycka för en hajälskande person! :)




.
Med detta lilla inlägg med bilder på mina nyfunna hajvänner vill jag önska er alla en underbar God Jul och ett fantastiskt Gott Nytt År!

Blir både jul-och nyår med tropisk "touch" för min del. Är sommar på denna sidan av klotet nu och känns så där lite små konstigt att se prydda julgranar i den tropiska värmen... ;)

Hur som helst så dröjer det säkert inte länge innan jag postar något nytt på bloggen från denna spännande plats! :)
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar