Fler hajvänner! :-)

.

Pouembout, Nya Kaledonien, Södra Stilla Havet 14/1-2014

S21°07.990´
E164°55.174´

Det är cyklonsäsong i Nya Kaledonien nu. Så långt har vi dock inte fått något cyklonbesök, men vind finns det gott om...

Efter många dagar med stark vind lovar slutligen väderprognosen att vädret kommer att lugna ner sig ett par dagar och då gäller det att ta tillfället i akt... Båten packas och iväg far vi!

Vi vill ta turen norröver och längre ut till havs, där lagunen och Nya Kaledoniens Barriärrev möter Korallhavet...




Efter två timmars bilkörning följt av en timmes tur med båt, når vi slutligen den ytterst lilla men så fågelrika sandön.

Ön ger oss ett bra skydd från havets inrullande dyningar och det är här vi planerar att stanna för att göra oss ytterligare några undervattensmöten rikare :-)





.
Då vi inte vill störa det rika fågellivet ankrar vi båten en bra bit från ön och håller oss själva antingen i båten, i vattnet eller strax intill vattenbrynet.




.
Med så mycket och energiskt djurliv ovan ytan, vad kan vi då förvänta oss att se under ytan?

Innan vi ens hinner komma oss i vattnet ser vi en skugga sakta patrullera under vår båt. Dom flesta båtar vid Nya Kaledoniens kust är ofta ute för att fiska och hajar brukar därmed förknippa båtar med mat, i form av fisk och fiskrester.

Mycket riktigt, detta är skuggan av en haj...

Vi kommer oss snabbt i vattnet, men skuggan är borta... tror vi...




Det finns gott om fisk som, precis som vi, håller sig till korallrevet. Korallerna och de grundare partierna ger skydd och tillflyktsort för många om det skulle komma större besök...




.
Jag dyker ner till botten för att stanna där en stund, en taktik som hittills visat ge mig många nyfikna möten.

Även denna gång lyckas det. Efter cirka en minuts väntan närmar sig en vitspetsig revhaj för att se vad det är för något nytt som kommit till dess territorium.




.
Glad för min lyckade neddykning och efter att ha hämtat andan vid ytan en stund, gör jag ett nytt försök.

Väl på botten igen samlas fiskarna runt mig, men det tar inte lång stund innan de börjar uppträda sig något nervöst...

Jag hinner knappt vända mig innan jag ser skuggan igen. Det är samma skugga som vi tidigare såg från båten, men nu är den strax ovanför mig..!




.
Mitt nya sällskap är en svartfenad revhaj :-)

Den svartfenade revhajen har ett mer robust utséende än den vitspetsade revhajen och ger ett något större och mer "hajliknande" intryck.




.
Denna haj visar sig vara nyfiken på mig. Den gör korta besök, men det tar inte lång stund innan den åter är tillbaks igen...

Yippiee tänker jag där jag ligger på havsbotten!! :-)





.
Med graciösa rörelser simmar den sakta närmare, tittar en stund och försvinner därefter slutligen in i sin  oändligt blåa omgivning.





.
Lycklig efter ännu en givande dag i Korallhavet simmar vi slutligen tillbaks till båten.

Det har börjat blåsa igen och mer vind är att vänta. Dags att säga tack och hej till fisk, haj och fåglar och ta turen tillbaks mot land igen.

Vilken fantastisk dag på en underbar plats jag verkligen ser framemot att åter få komma tillbaks till! :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar