"La Brousse" -pics :-)

.

 Pouembout, Nya Kaledonien, Södra Stilla Havet 6/1-2014

S21°07.990´
E164°55.174´

Här kommer lite bilder från min närmaste omgivning vid Nya Kaledoniens västkust...

För var dag som jag spenderar på denna plats blir jag alltmer förbluffad över mina dagliga vyer. Så fantastiskt fint på så många olika sätt!

Dags att dela med sig av lite vardag... ;-)





.
Stora delar av Nya Kaledonien är ren landsbygd med en riktig "country side" -känsla och kallas ofta för "La Brousse" (the bush).





.
Varmt säger hästen när solen står som högst och tar sig ett uppfriskande bad, medan korna oftast nöjer sig med att nyfiket titta på.





.
Buskar och träd bjuder inte bara på välkommen skugga, utan också på en storartad blomsterprakt som färgglatt pryder de avlägsna vägarna.





Efter nyårsnatten fick jag se en drastisk förvandling av det tidigare så gröna skogsområdet vid Pindai. Platsen här är ett naturreservat med fina strövområden, men vid nyår sattes skogen i brand och det tog ett flertal dagar för brandmännen att få elden under kontroll.

Orsaken till branden var tydligen ett alltför fyverkeri-glatt gäng som ville fira in det nya året...





.
Dom senaste dagarna har jag spenderat mycket i mangrovskogen där jag med hjälp av en SUP har paddlat mig fram på vattenvägarna.

Aldrig har jag paddlat SUP förrut, men nu har det nästintill blivit mitt dagliga beroende!! ;-)

Så mycket liv det finns i mangroven, det både simmar, plaskar, hoppar, kryper och flyger djur i alla dess former. Krabbor, fiskar, hajar, rockor, fåglar...





.
Väl till fots på det torra ser lagunen alltid lika inbjudande ut. Visserligen trivs jag att vara på vandrande fot, men det tar inte lång stund innan jag åter inser var mitt prio nummer ett ligger... ;-)





.
Wohooo, äntligen!! Blå blå himmel och haaav!!! :-)





Nedan ett par bilder från två olika stränder, Pindai och Poe, båda vid västkusten.

På vardagar finns här knappt en själ, medans helgerna kan bjuda på betydligt mer folkfyllda vyer med en salig blandning männsiskor, allt från stillsamma soldyrkare till energiska vattensport entusiaster.





.
Vattenkvalitén varierar stort längsmed kusten, från brunt och grumligt nära mangroven, till blått klart vatten längre ut vid korallrevet.

God sikt eller ikke någon sikt alls... oavsett var jag befinner mig blir det lätt en vattennära aktivitet... så ni vet var ni hittar mig!! ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar