Livet under ytan i kitesurfarnas paradis

.

Pouembout, Nya Kaledonien, Södra Stilla Havet 28/1-2014

S21°07.990´
E164°55.174´

Poé beach, vid Nya Kaledoniens västkust, är ett paradis för många och har särskilt blivit en populär plats för kitesurfare.

Det långa korallrevet strax utanför kusten ger lagunen ett bra skydd även vid stark vind vilket bidrar till perfekta förhållanden för många vindsurf-sporter.



Denna plats var mycket riktigt en av de två platser där jag började lära mig grunderna till kitesurfing.

Omgiven av klart turkosblått vatten och i sällskap av kite och bräda befinner jag mig utanför den 17km långa stranden när nyfikenheten börjar växa inom mig...

... hur ser det ut under ytan i detta kitesurfing paradis???




.
Härmed kommer resultatet av min nyfikenhet...





Då lagunen är grund behövs endast mask, snorkel och fenor för att få uppleva det rika undervattenslivet.

Visserligen blir det en hel del simning för att komma sig ut till korallrevet, men det är det absolut värt! :-)







.
Marint djurliv finns här i mängder, i alla dess storlekar, färger och former...








.
Och för var gång jag ger mig ut i vattnet för att snorkla ut till korallrevet träffar jag på revhajarna...

Oftast är det den vitspetsade revhajen jag ser där den ligger och vilar under korallformationerna.




.
Till min glädje får jag även nytt sällskap i lagunen, zebrahaj!! :-)

Zebrahajen, som ofta också kallas för leopardhaj, blir upp till 2,5 meter  och har en säregen lång stjärtfena.

Dagtid brukar den mest spendera liggandes på botten, medan den blir alltmer aktiv på natten, då den är ute på jakt efter föda, som bl.a. består av blötdjur och mindre fiskar.




.
Otroligt så mycket fint som döljer sig knappt två meter under vågskvalpet...

Jag vet att jag sagt det förut, men oavsett hur mycket tid jag än tillbringar under ytan så får jag inte nog av denna fantastiska värld! :-)




.
Poé beach visar sig inte bara vara ett paradis för kitesurfare och vindsurfentusiaster...

... om möjligt, är platsen ännu "bättre" strax under surfbrädan... ;-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar