Tillbaks på nordliga breddgrader!

.

Sogndal, Norge 24/3-2014

N61.12.719´
E07.07.127´

Från södra Stilla havets betydligt varmare vatten befinner jag mig plötsligt bland isflak och snö...

Brrr!!! Till en början känns det riktigt kallt... eller rättare sagt det gör ont att dyka ner i vattnet som bara är 1°C vid vattenytan...

Efter 24+ timmars flygresa får jag fundera en extra gång var jag verkligen befinner mig... Dagens effektiva resmöjligheter gör att man lätt känner sig både dag- och platsvild och jetlagen håller fortsatt sitt stadiga grepp.

Jovisst ja, jag är tillbaks i underbara Norge!!




.
Norge i mars månad betyder som sagt kalla vatten. Så långt har vi haft som kallast 1°C strax under ytan, men nere på djupet blir det betydligt varmare temperaturer som så långt hållit sig på dryga 4-5°C...

Friska dyk blir det i fjorden med andra ord!! :o)

Många frågar mig hur det är att så plötsligt byta miljö...

Visst är det en total kontrast, men redan vid första dyket är jag inne i mina gamla, kalla och mörka vanor igen... ;-)





.
Åter i dom nordliga delarna av Skandinavien betyder att jag är på plats i snögubbe-land!!

Det är viktigt att hålla barnasinnet i gott mod... så vad gör man inte när man inte sett snö på många månader?

Just precis, man skaffar sig nya coola vänner... eller ännu bättre nya super coola dykkamrater... ;-)





.
Vi bor nu långt inne i Sognefjorden, närmare bestämt i Sogndal.

Sognefjorden är Norges längsta och djupaste fjord. Denna fjord är över 200 kilometer lång och når ett djup på över 1300 meter, vilket inte bara gör den till den näst längsta, men också en av de djupaste fjordarna i världen.

Det var mer än 6 år sedan vi var här sist och det känns riktigt trevligt att åter få möjlighet att komma tillbaks till denna vackra plats.

Vad kommer fjorden att bjuda på denna gång tro?





.
Nattdyk är minst sagt spännande och det gör vi många av...

Marelden är såpass stark så det känns som om man svävar i rymden bland mängder av självlysande stjärnor och rymdvarelser.

Men varför väljer vi att dyka också på natten när det är mörkt både på land och i vattnet?

Jo, nattetid kommer ofta djuphavslevande djur på grundare vatten, vilket ökar våra chanser att även få dessa spännande varelser på film.







.
Nu väntar både fler djupa fjorddyk och mörka nattdyk på oss...

Vad vi kommer att möta härnäst är ännu osagt, men detta ökar om möjligt spänningen ännu mer!




Mer från mig och och vår tid i dom norska fjordarna kommer snart i nästa blogginlägg...

.... :) ....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar