Vågat liv vid ön Tenia

.

Tenia, Nya Kaledonien, Södra Stilla Havet 20/2-27/2-2014

S22°00.513´
E165°56.166´

Efter en veckas fantastiskt ö-liv vid nordvästkusten tar vi turen direkt vidare söderut för att utforska Nya Kaledoniens sydvästkust och besöka öar vi tidigare inte varit på... :)




.
Vårt nya hem blir på ön Tenia, som vi har hört ska vara en bra plats för både surfvågor, kitesurfing och dykning.

Återigen packas tält, tarp och hammock fram och det dröjer inte länge innan vår nya camp är organiserad och lägerelden är på gång.

Den rofyllda kvällsstämningen ger ett lovande intryck inför nya upplevelser på den, för oss, så långt outforskade platsen.







.
Ön Tenia ligger alldeles i närheten av Nya Kaledoniens Barriärrev och natten lång hörs vågorna tydligt när dom, med enorm kraft, bryter mot korallrevet.

Vågorna är anledningen till varför vi valde att besöka just denna plats och vid soluppgången ger vi oss ut för att se närmare på dem.





.
Havets krafter är en mäktig syn när dom kommer i kontakt med revets grundare partier, men kommer vi att finna något surfbart?




.
Surfkajak bland vågor ser onekligen spännande ut, men kommer jag lyckas få några surfbilder innan sjösjukan tar över helt...??!





.
Lika mycket som jag älskar att tillbringa livet bland vågor, lika lätt verkar sjösjukan vilja bli i mitt sällskap...

... men efter många års boende på segelbåt har sjösjukan blivit vardag. Jag vet att den går över, oavsett om det tar timmar, dagar eller veckor, så går den över tids nog... ;)

Så hur var det med surfningen nu då? Vart tog kajaken och Christian vägen??




.
Puhh!! Där, i nästa våg är han. Wow så underbart kul det ser ut!! :)







.
De kraftfulla vågorna är inte bara mäktiga att beskåda ovan ytan, utan scenariot fortsätter även under vattnet.

Kan det bli några surfbilder även underifrån?





.
Det bästa sättet för mig att komma mig kvitt sjösjukan är att komma mig i vattnet. Plums, och jag är åteställd igen!! :)




.
GoPro:n kommer väl till hands i dessa förhållanden. Det är en hel del turbulens i vattnet och kamera med stor domport är inget jag vill ta med i vattnet denna gång.




.
Så var det att prova sig på lite uv-surfbilder! Kommer jag att lyckas komma mig i närheten av denna fartfyllda gula surfkajak?

Upsss!!! No worries, det gick fint det... ;)






.
Synen av vågorna underifrån slutar inte att fascinera mig och det är lika imponerande för var gång en ny våg rullar in.

Det är 27°C i vattnet och min tillvaro är komfortabel, först när jag slutligen ser ut som ett krympt russin och känner mig frusen och kall som en isbit, inser jag att jag tillbringat lång tid bland vågorna.





.
Tillbaks i båten är vi hungriga och ser framemot att återvända till campen för  att inta en enkel men välförtjänd lunch.

-Knorr!! säger magen och instämmer... ;)




.
På eftermiddagarna brukar vindstyrkan öka och med upp till en "liten kuling" får vi fina möjligheter att blåsa upp den lilla kiten för fortsatt aktivitet på vattnet.




.
Vatten- och vindfyllda dagar är en bra garanti för en god natts sömn.

Imorgon väntar fler äventyr!! :)



Snart på bloggen:

I nästa inlägg blir det betydligt lugnare vatten och fler UV-bilder, denna gång från Nya Kaledoniens ostkust. Kommer snart...

..... :) .....
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar